#ARTIKEL INI AGAK PANJANG#
http://www.youtube.com/watch?v=mB7HcyRvX3o
Di Malaysia ketika ini masih terdapat kelompok umat Islam memandang remeh isu
Di Malaysia ketika ini masih terdapat kelompok umat Islam memandang remeh isu
desakan orang bukan Islam untuk dibenarkan menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam
penerbitan ajaran agama mereka. Malah kelompok ‘liberalist’ dan ‘pluralist’ Islam ini
menggesa pula umat Islam supaya tidak perlu khuatir jika bukan Islam dibenarkan
menggunakan kalimah tersebut atas alasan kononnya gambaran ancaman
kegelinciran akidah umat Islam adalah sebenarnya hanya datang dari orang Islam yang
lemah iman semata-mata.
Sebenarnya kekhuatiran dan kewaspadaan itu sangat berasas serta munasabah.
Penentangan terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh bukan Islam ini bukan
datang dari mereka yang lemah iman tetapi hadir dari mereka yang sangat arif
tentang agama, dakwah dan permasalahan umat Islam termasuk dari kalangan para
mufti dan ulama pelbagai parti politik.
Penentangan terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh bukan Islam ini bukan
datang dari mereka yang lemah iman tetapi hadir dari mereka yang sangat arif
tentang agama, dakwah dan permasalahan umat Islam termasuk dari kalangan para
mufti dan ulama pelbagai parti politik.
Majlis-majlis agama Islam negeri sendiri juga telah bertindak memohon kebenaran
untuk mencelah dalam semakan kehakiman terhadap keputusan Hakim Mahkamah
Tinggi, Yang Arif Hakim Puan Lau Bee Lan pada 5 Mei 2009 yang telah memberikan
kebenaran kepada Archbishop of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam untuk memohon
bagi semakan penghakiman terhadap keputusan Kementerian Dalam Negeri yang
melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan
mingguan “Herald - Catholic Weekly.
untuk mencelah dalam semakan kehakiman terhadap keputusan Hakim Mahkamah
Tinggi, Yang Arif Hakim Puan Lau Bee Lan pada 5 Mei 2009 yang telah memberikan
kebenaran kepada Archbishop of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam untuk memohon
bagi semakan penghakiman terhadap keputusan Kementerian Dalam Negeri yang
melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan
mingguan “Herald - Catholic Weekly.
Pada 21 April 2008, Pakiam telah memohon semakan kehakiman kepada
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mencabar keputusan Kerajaan Malaysia
yang melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh Herald - The Catholic Weekly.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mencabar keputusan Kerajaan Malaysia
yang melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh Herald - The Catholic Weekly.
Beliau kemudiannya mengemukakan semula permohonan baru pada 16 Februari
2009 selepas permohonan serupa sebelum itu telah dianggap bersifat akademik
berikutan tamatnya tempoh sah permit penerbitan itu pada 31 Disember 2008.1
2009 selepas permohonan serupa sebelum itu telah dianggap bersifat akademik
berikutan tamatnya tempoh sah permit penerbitan itu pada 31 Disember 2008.1
Archbishop of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ketika memohon
semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Kerajaan Malaysia yang melarang penggunaan
kalimah ‘Allah’ oleh Herald - The Catholic Weekly.
semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Kerajaan Malaysia yang melarang penggunaan
kalimah ‘Allah’ oleh Herald - The Catholic Weekly.
Langkah pihak berkuasa melalui majlis-majlis agama Islam negeri ini sebenarnya
adalah bertujuan mengelakkan sebarang kekeliruan di dalam beragama sebagai akibat
daripada penggunaan kalimah ‘Allah’, yang boleh mengancam keselamatan,
keamanan dan keharmonian masyarakat awam serta boleh menimbulkan sensitiviti
agama.
adalah bertujuan mengelakkan sebarang kekeliruan di dalam beragama sebagai akibat
daripada penggunaan kalimah ‘Allah’, yang boleh mengancam keselamatan,
keamanan dan keharmonian masyarakat awam serta boleh menimbulkan sensitiviti
agama.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam
Malaysia kali ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 memutuskan bahawa
penggunaan kalimah Allah adalah khusus buat agama dan umat Islam sahaja.2
Malaysia kali ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 memutuskan bahawa
penggunaan kalimah Allah adalah khusus buat agama dan umat Islam sahaja.2
Memang kita mengetahui bahawa kalimah ‘Allah’ ini turut digunakan oleh bukan Islam
di negara-negara Arab dan negara jiran kita, Indonesia untuk merujuk kepada Tuhan
mereka, bahkan sebelum kehadiran risalah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad
s.a.w. lagi.
di negara-negara Arab dan negara jiran kita, Indonesia untuk merujuk kepada Tuhan
mereka, bahkan sebelum kehadiran risalah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad
s.a.w. lagi.
Walaupun larangan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh bukan Islam ini tidak disebut
secara jelas dalam al-Quran dan al-Hadis, serta mana-mana kitab fiqh muktabar namun
tindakan menyekat penggunaan kalimah ‘Allah’ kepada bukan Islam di
negara ini sebenarnya menepati kehendak 'Siyasah Asy-Syar’iyyah'3.
secara jelas dalam al-Quran dan al-Hadis, serta mana-mana kitab fiqh muktabar namun
tindakan menyekat penggunaan kalimah ‘Allah’ kepada bukan Islam di
negara ini sebenarnya menepati kehendak 'Siyasah Asy-Syar’iyyah'3.
Pihak berkuasa boleh berijtihad atas dasar ‘Masolih Mursalah’4 iaitu
kemaslahatan-kemaslahatan yang tidak ada dalil mengakui dan menolaknya,
dan ia menepati tuntutan ‘Maqasid Syariah’5 (tujuan syarak) iaitu ‘Hifzu ad-Din’
(memelihara agama).
kemaslahatan-kemaslahatan yang tidak ada dalil mengakui dan menolaknya,
dan ia menepati tuntutan ‘Maqasid Syariah’5 (tujuan syarak) iaitu ‘Hifzu ad-Din’
(memelihara agama).
Kita juga amat menyedari bahawa di sana terdapat alasan yang amat munasabah
dan kukuh untuk mewujudkan kewaspadaan dalam isu ini kerana dapat difahami
penggunaan kalimah ‘Allah’ merupakan salah satu strategi terancang oleh pihak
gereja untuk menyebar luaskan agama Kristian di Malaysia, dan di negara-negara
bukan penutur jati Bahasa Arab dan memurtadkan umat Islam terutama bagi mereka
yang masih lemah akidah dan pengamalan agama.
dan kukuh untuk mewujudkan kewaspadaan dalam isu ini kerana dapat difahami
penggunaan kalimah ‘Allah’ merupakan salah satu strategi terancang oleh pihak
gereja untuk menyebar luaskan agama Kristian di Malaysia, dan di negara-negara
bukan penutur jati Bahasa Arab dan memurtadkan umat Islam terutama bagi mereka
yang masih lemah akidah dan pengamalan agama.
Ia dapat dibuktikan menerusi pendirian sebuah organisasi pendakyah Kristian,
The People of the Book6 yang termuat dalam risalah strategi mereka. Walaupun
mereka sendiri mengakui bahawa kalimah ‘Allah’ di dalam al-Quran tidak memiliki
maksud yang sama dengan ‘God’ di dalam Bible, namun organisasi ini berpendapat
penggunaannya amat berkesan untuk memurtadkan umat Islam sebagaimana telah
dijelaskan oleh mereka seperti berikut:
“We believe that it can be very effective to use the Quran as a tool to share
concepts that are familiar and acceptable to Muslims, and that support Biblical
principles. There are many concepts that are very compatible with the Bible and there
are other Quranic teachings that may actually be misunderstood by Christians and
Muslims. Of course, the Holy Bible is the only and complete authority for
everything pertaining to doctrine and lifestyle. We believe that it is perfectly acceptable
to use the name Allah, both in the Bible that we use to minister to Muslims, as well as
materials that we distribute. It is the translation of the word “God” in Arabic. Joshua
Massey has written an excellent summary about this topic. This does not mean
that Allah in the Qur’an is exactly the same as the God of the Bible.” 7
John Hultvall, seorang mubaligh Mission Covenant Church of Sweden yang terlibat
dalam misi pengembangan agama Kristian di Turkestan timur (kini wilayah
Xinjiang, China), sebuah kawasan berpenduduk majoriti Islam, juga berpendapat
bahawa walaupun penggunaan kalimah ‘Allah’ dipersoalkan dalam kalangan
penganut-penganut Kristian sendiri, mubaligh-mubaligh Kristian sentiasa
menggunakannya dalam usaha mereka memurtadkan umat Islam.
dalam misi pengembangan agama Kristian di Turkestan timur (kini wilayah
Xinjiang, China), sebuah kawasan berpenduduk majoriti Islam, juga berpendapat
bahawa walaupun penggunaan kalimah ‘Allah’ dipersoalkan dalam kalangan
penganut-penganut Kristian sendiri, mubaligh-mubaligh Kristian sentiasa
menggunakannya dalam usaha mereka memurtadkan umat Islam.
Hultvall, dalam kata pengantar bukunya, Mission and Revolution in Central Asia menulis:
“It is questionable whether a description of mission work among Muslims should use
the name of “Allah” and not “God”. Some Muslims mean that “Allah” should be
translated by “God” in western languages. The missionaries always use the word “Allah” and this usage has been observed here too.” 8
Selain itu, Kevin Greeson, yang juga seorang mubaligh Kristian juga telah menulis sebuah
buku bertajuk The Camel: How Muslims Are Coming to Faith in Christ!. Buku ini telah
dijadikan panduan oleh mubaligh-mubaligh International Mission Board (IMB) khusus
untuk memurtadkan umat Islam.
buku bertajuk The Camel: How Muslims Are Coming to Faith in Christ!. Buku ini telah
dijadikan panduan oleh mubaligh-mubaligh International Mission Board (IMB) khusus
untuk memurtadkan umat Islam.
Buku bertajuk The Camel: How Muslims Are Coming to Faith in Christ! karya mubaligh Kristian, Kevin
Greeson yang menjadi panduan kaedah bagi memurtadkan umat Islam termasuk melalui penggunaan kalimah
‘Allah’.
Greeson yang menjadi panduan kaedah bagi memurtadkan umat Islam termasuk melalui penggunaan kalimah
‘Allah’.
Kaedah ‘The Camel’ dalam penyebaran agama Kristian kepada orang Islam, antaranya
ialah penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan agama Kristian.
ialah penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan agama Kristian.
Walaupun penggunaan kalimah ‘Allah’ ini dikritik dan kurang disenangi oleh kalangan
pemimpin dan penganut agama tersebut sendiri namun disebabkan oleh muslihat
terselindung yang mampu memberi manfaat kepada dakyah mereka, maka ia tidak
dianggap sebagai sesuatu isu besar. Mereka menjadikan penggunaan kalimah ‘Allah’
ini sebagai suatu ‘jambatan’ untuk mendekati serta memurtadkan umat Islam di seluruh
dunia.
pemimpin dan penganut agama tersebut sendiri namun disebabkan oleh muslihat
terselindung yang mampu memberi manfaat kepada dakyah mereka, maka ia tidak
dianggap sebagai sesuatu isu besar. Mereka menjadikan penggunaan kalimah ‘Allah’
ini sebagai suatu ‘jambatan’ untuk mendekati serta memurtadkan umat Islam di seluruh
dunia.
Pengarah Misi untuk The Corpus Christi Baptist Association di Texas, Edd Jump
mengakui keberkesanan kaedah ‘The Camel’ ini sekalipun dia secara peribadi
tidak selesa dengan penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan.
mengakui keberkesanan kaedah ‘The Camel’ ini sekalipun dia secara peribadi
tidak selesa dengan penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan.
Seorang baptis Georgia seperti dilaporkan oleh portal The Christian Index, mendakwa kaedah ‘The Camel’
telah menjadi pendekatan yang sangat berkesan sepertimana dapat disaksikan terhadap umat Islam
di Amerika Syarikat. Baptis itu berkata: “Sebahagian orang menggunakan pendekatan ini dalam komuniti kita
dalam perkara asas harian dan mereka melihat tindak balas yang hebat.”
telah menjadi pendekatan yang sangat berkesan sepertimana dapat disaksikan terhadap umat Islam
di Amerika Syarikat. Baptis itu berkata: “Sebahagian orang menggunakan pendekatan ini dalam komuniti kita
dalam perkara asas harian dan mereka melihat tindak balas yang hebat.”
Sementara itu, Presiden The Christian Index IMB, Jerry Rankin dipetik sebagai berkata:
“What our missionaries are doing with ‘The Camel’ is much like what Paul did when
he went to Athens. He saw an altar ‘To The Unknown God’ and stated, ‘him declare I
unto you.’ In seeking to reach the Muslims, you start with where they are and with their
worldview and bring them to the bridge, to the passage in the Qur’an that speaks of Isa
(Jesus) and then take them to the gospels. Of course, the Bible is the inspired Word
of God and you pray and trust the Holy Spirit to reveal the truth about Christ to them.” 9
Kita juga didedahkan dengan laporan cover story majalah Christianity Today dalam
keluaran Februari 2011 yang bertajuk Muslims and the “Son of God”.10 Di mana laporan
ini secara tidak langsung telah membongkar rahsia sebenar niat jahat pihak Kristian
untuk “use religious vocabulary familiar to Muslims” (mengguna istilah-istilah agama
yang biasa untuk umat Islam) supaya memudahkan kerja-kerja dakyah mereka.
keluaran Februari 2011 yang bertajuk Muslims and the “Son of God”.10 Di mana laporan
ini secara tidak langsung telah membongkar rahsia sebenar niat jahat pihak Kristian
untuk “use religious vocabulary familiar to Muslims” (mengguna istilah-istilah agama
yang biasa untuk umat Islam) supaya memudahkan kerja-kerja dakyah mereka.
Majalah berkala Kristian Evangelika, Christianity Today keluaran Februari 2011 telah memuatkan laporan cover
story bertajuk Muslims and the “Son of God” turut menyentuh strategi penggunaan kalimah 'Allah' dalam
penyebaran agama Kristian di kalangan umat Islam.
story bertajuk Muslims and the “Son of God” turut menyentuh strategi penggunaan kalimah 'Allah' dalam
penyebaran agama Kristian di kalangan umat Islam.
Walaupun sebahagian besar dari pihak paderi sendiri menentang usaha untuk mengguna
istilah-istilah yang “familiar to Muslims”, dan mereka ini “…charge their colleagues with
compromise that undermines belief in Jesus Christ”, namun kerana niat jahat
mereka untuk mempengaruhi dan memurtadkan umat Islam, maka penggunaan istilah itu
tetap diteruskan.
istilah-istilah yang “familiar to Muslims”, dan mereka ini “…charge their colleagues with
compromise that undermines belief in Jesus Christ”, namun kerana niat jahat
mereka untuk mempengaruhi dan memurtadkan umat Islam, maka penggunaan istilah itu
tetap diteruskan.
Dalam perbincangan di kalangan mereka yang melakukan kerja-kerja dakyah Kristian
di negara-negara majoriti umat Islam tahun sebelumnya, telah diperakui bahawa usaha
mengelirukan umat Islam dengan istilah-istilah ini telah berjaya dengan “many thousands
of Muslims in this nation alone, then, had found faith in Jesus” (ribuan telah berjaya
dimurtadkan).
di negara-negara majoriti umat Islam tahun sebelumnya, telah diperakui bahawa usaha
mengelirukan umat Islam dengan istilah-istilah ini telah berjaya dengan “many thousands
of Muslims in this nation alone, then, had found faith in Jesus” (ribuan telah berjaya
dimurtadkan).
“This nation” ini merujuk kepada sebuah negara Islam yang dirahsiakan namanya dari
disiarkan dalam majalah tersebut. Mungkinkah negara tersebut ialah Malaysia?
disiarkan dalam majalah tersebut. Mungkinkah negara tersebut ialah Malaysia?
Artikel tersebut juga memetik seorang missiologist (pakar dakyah mereka yang telah
melakukan kerja-kerja ini di Asia dan Afrika sejak 1977 lagi) yang berkata “Missionaries
can live in a Muslim culture for decades, blaming Muslims for being “resistant” to
the gospel, when the problem actually lies with linguistic and cultural stumbling
blocks”. Maka secara tidak langsungnya, kini mereka percaya bahawa mereka telah
dapat melepasi satu “halangan” linguistik untuk kerja dakyah kepada umat Islam
(di Malaysia).
melakukan kerja-kerja ini di Asia dan Afrika sejak 1977 lagi) yang berkata “Missionaries
can live in a Muslim culture for decades, blaming Muslims for being “resistant” to
the gospel, when the problem actually lies with linguistic and cultural stumbling
blocks”. Maka secara tidak langsungnya, kini mereka percaya bahawa mereka telah
dapat melepasi satu “halangan” linguistik untuk kerja dakyah kepada umat Islam
(di Malaysia).
Dan dia merumuskan “Once these are removed, many Muslims are quite open and
interested in knowing more about Jesus”.
interested in knowing more about Jesus”.
Kisah penggunaan istilah Allah juga disabitkan sebagai suatu kejayaan mereka untuk
membuka minda umat Islam untuk menerima dan membaca Bible – “Muslims reading
Scripture for the first time won’t immediately reject the Bible as foreign to their culture”.
membuka minda umat Islam untuk menerima dan membaca Bible – “Muslims reading
Scripture for the first time won’t immediately reject the Bible as foreign to their culture”.
Dengan itu, apa yang kita lihat berlaku di negara kita dengan usaha mereka
mengguna istilah-istilah seperti kiblat, Kaabah, solat, dan beberapa lagi
adalah di antara usaha mereka untuk “strategically changed particularly challenging
phrases”.
mengguna istilah-istilah seperti kiblat, Kaabah, solat, dan beberapa lagi
adalah di antara usaha mereka untuk “strategically changed particularly challenging
phrases”.
Menurut tulisan itu lagi, mereka juga ada missionari khas untuk “discipling Muslims”
dengan program latihan “teaches missionaries what Muslims believe so they can
minister to them effectively”.
dengan program latihan “teaches missionaries what Muslims believe so they can
minister to them effectively”.
Oleh kerana itu, sedarlah mereka yang “memperjuangkan” kebebasan untuk
mengguna istilah-istilah yang lazimnya digunakan oleh umat Islam di negara ini,
bahawa bukannya kebebasan yang mereka cari tetapi usaha untuk memurtadkan
umat Islam yang menjadi matlamat mereka.11
mengguna istilah-istilah yang lazimnya digunakan oleh umat Islam di negara ini,
bahawa bukannya kebebasan yang mereka cari tetapi usaha untuk memurtadkan
umat Islam yang menjadi matlamat mereka.11
Mengapakah pihak Gereja Katolik tidak mahu menggunakan istilah Tuhan, ‘God’
atau ‘Lord’ dalam penerbitan mereka, sebaliknya mahu bertegas menggunakan
kalimah Allah. Puak-puak ini sanggup untuk turun naik mahkamah hanya sekadar
inginkan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan mereka.12
Semoga dengan pendedahan ini dapat sedikit sebanyak menyedarkan umat Islam
terutama kepada mereka yang masih keliru dengan agenda tersembunyi musuh Islam
dalam penggunaan kalimah ‘Allah’ ini.
terutama kepada mereka yang masih keliru dengan agenda tersembunyi musuh Islam
dalam penggunaan kalimah ‘Allah’ ini.
Ambillah peringatan Allah Taala dalam al-Quran seperti berikut:
“Orang Yahudi dan Kristian tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada
engkau (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut millah (agama) mereka
(yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka), "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu
mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepada engkau
(tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh daripada Allah (sesuatu
pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada engkau". [Surah al-Baqarah: 120]
engkau (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut millah (agama) mereka
(yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka), "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu
mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepada engkau
(tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh daripada Allah (sesuatu
pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada engkau". [Surah al-Baqarah: 120]
[1] Akhbar Herald - The Catholic Weekly, pada tahun 2009 berdepan masalah berikutan larangan
Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk penerbitan edisi Bahasa Malaysianya yang menggunakan
kalimah 'Allah' bagi merujuk kepada Tuhan dalam agama Kristian.
Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk penerbitan edisi Bahasa Malaysianya yang menggunakan
kalimah 'Allah' bagi merujuk kepada Tuhan dalam agama Kristian.
Pada 16 Februari 2009, Archbishop of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam sebagai penerbit
akhbar berkenaan telah mengemukakan permohonan baru bagi mendapatkan semakan semula
penghakiman selepas permohonan serupa pada 21 April 2008 dianggap bersifat akademik berikutan
tamatnya tempoh sah permit penerbitan itu
ada 31 Disember 2008.
akhbar berkenaan telah mengemukakan permohonan baru bagi mendapatkan semakan semula
penghakiman selepas permohonan serupa pada 21 April 2008 dianggap bersifat akademik berikutan
tamatnya tempoh sah permit penerbitan itu
ada 31 Disember 2008.
Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Majlis Agama Islam Majlis Agama Islam dan
Adat Melayu Terengganu (MAIDAM), Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAIPP), Majlis
Agama Islam Selangor (MAIS), Majlis Agama Islam Negeri Kedah (MAIK), Majlis Agama Islam Negeri
Johor (MAIJ), Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA)
telah memohon sebagai pencelah dalam semakan kehakiman tersebut.
Adat Melayu Terengganu (MAIDAM), Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAIPP), Majlis
Agama Islam Selangor (MAIS), Majlis Agama Islam Negeri Kedah (MAIK), Majlis Agama Islam Negeri
Johor (MAIJ), Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA)
telah memohon sebagai pencelah dalam semakan kehakiman tersebut.
Bagaimanapun, dalam penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Disember 2009 telah
memutuskan bahawa larangan menyeluruh KDN berhubung penggunaan kalimah 'Allah' adalah salah di
sisi undang-undang.
memutuskan bahawa larangan menyeluruh KDN berhubung penggunaan kalimah 'Allah' adalah salah di
sisi undang-undang.
Penghakiman tersebut mencetuskan siri serangan membakar beberapa gereja di seluruh negara pada
bulan berikutnya, kemudian digantung sementara menunggu rayuan kerajaan yang berhujah bahawa
kalimah 'Allah' adalah eksklusif kepada umat Islam.
[2] Fatwa rasmi oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai isu tuntutan penganut Kristian terhadap
penggunaan kalimah ‘Allah’ ini boleh dibaca di
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/isu-tuntutan-penganut-kristian-terhadap-penggunaan-kalimah-allah
penggunaan kalimah ‘Allah’ ini boleh dibaca di
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/isu-tuntutan-penganut-kristian-terhadap-penggunaan-kalimah-allah
[3] Perkataan ‘siyasah’ (سياسة) dari sudut bahasa bermaksud “mentadbir sesuatu perkara dengan baik”
atau “pemerintah mentadbir urusan rakyat”. Perkataan ‘syar‘iyyah’ (شرعية) pula berasal dari perkataan
‘syari`at’ (شريعة) dalam Bahasa Arab, yang dalam penggunaan biasanya diertikan sebagai “sumber air
minum atau pembawaan yang jelas”.
atau “pemerintah mentadbir urusan rakyat”. Perkataan ‘syar‘iyyah’ (شرعية) pula berasal dari perkataan
‘syari`at’ (شريعة) dalam Bahasa Arab, yang dalam penggunaan biasanya diertikan sebagai “sumber air
minum atau pembawaan yang jelas”.
Menurut sudut istilah, para fuqaha’ (ahli-ahli fiqh) pula mentakrifkan
‘Siyasah Asy-Syar‘iyyah’ (السياسة الشرعية) sebagai “tindakan pemerintah terhadap sesuatu
perkara kerana mendapatkan suatu kemaslahatan walaupun tindakan itu tidak mempunyai
dalil pada juzu’nya.” Dalam penakrifan lain mereka berkata “menguruskan kemaslahatan manusia
dengan mengikut ketentuan syarak.”
Siyasah Asy-Syar`iyyah ialah ilmu yang membincangkan mengenai pentadbiran sesebuah kerajaan
Islam yang terdiri daripada undang-undang dan sistem yang berasaskan kepada asas-asas Islam
atau mentadbir urusan umum negara Islam dengan cara yang membawa kebaikan kepada
manusia dan mengelakkan mereka daripada kemudharatan, tanpa melanggar sempadan syarak
dan asas-asas kulliah walaupun dalam perkara yang tidak disepakati oleh ulama mujtahidin.
[Abdul Wahab Khallaf: Siyasah Syar`iyyah Aw Nizam al-Daulah Islamiyah Fu Syu Un al-Dusturiyah
wa al-Kharijiyah wa al-Maliyah; Kaherah,
Dar al-Ansar. hlm.18]
[4] ‘Masolih Mursalah’ (المصالح المرسلة) dari segi bahasa bermaksud “suatu keadaan yang sesuai
untuk diadakan hukum syarak kerana boleh mendatangkan kebaikan atau menjauhkan daripada
keburukan.” Menurut istilah, ia bermaksud “membuat sesuatu hukum dan undang-undang yang baik
dan berfaedah untuk kepentingan manusia dan masyarakat yang tidak ada sebarang nas untuk
dijadikan bukti dan dasar sama ada ia boleh dilaksanakan, harus atau tidak boleh dilaksanakan.
” [Abdul Karim Zaidan. 1994. Al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh. Beirut: Muassasah al-Risalah. Cet 4. hlm. 237]
untuk diadakan hukum syarak kerana boleh mendatangkan kebaikan atau menjauhkan daripada
keburukan.” Menurut istilah, ia bermaksud “membuat sesuatu hukum dan undang-undang yang baik
dan berfaedah untuk kepentingan manusia dan masyarakat yang tidak ada sebarang nas untuk
dijadikan bukti dan dasar sama ada ia boleh dilaksanakan, harus atau tidak boleh dilaksanakan.
” [Abdul Karim Zaidan. 1994. Al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh. Beirut: Muassasah al-Risalah. Cet 4. hlm. 237]
[5] ‘Maqasid’ merupakan matlamat yang ingin dicapai dalam melaksanakan sesuatu.
‘Maqasid asy-Syariah’ (مقاصد الشريعة) merupakan matlamat atau objektif utama yang diletakkan dalam
mensyariatkan hukum. Terdapat 5 perkara asas dalam ‘Maqasid Asy-Syariah’ dalam konteks perjuangan
menegakkan agama hari ini iaitu:
‘Maqasid asy-Syariah’ (مقاصد الشريعة) merupakan matlamat atau objektif utama yang diletakkan dalam
mensyariatkan hukum. Terdapat 5 perkara asas dalam ‘Maqasid Asy-Syariah’ dalam konteks perjuangan
menegakkan agama hari ini iaitu:
(1) Memelihara agama, Hifzu ad-Din (حفظ الدين), (2) Memelihara nyawa, Hifzu an-Nafs (حفظ النفس), (3)
Memelihara akal, Hifzu al-Aqli (حفظ العقل), (4) Memelihara keturunan, Hifzu an-Nasl (حفظ النسل), dan (5)
Memelihara harta, Hifzu al-Maal (حفظ المال).
[6] The People of the Book ialah sebuah organisasi yang giat menjalankan pengembangan
kepercayaan agama Kristian kepada umat Islam yang boleh bertutur
dalam Bahasa Sepanyol. Sila rujuk http://www.thepeopleofthebook.org/about.html
kepercayaan agama Kristian kepada umat Islam yang boleh bertutur
dalam Bahasa Sepanyol. Sila rujuk http://www.thepeopleofthebook.org/about.html
[7] The People Of The Book - Following Isa along the straight path, Strategy Brochure.
Risalah dakyah Kristian ini boleh dimuat turun
di http://www.thepeopleofthebook.org/PofB-PDF/PofBbrStrat.pdf
Risalah dakyah Kristian ini boleh dimuat turun
di http://www.thepeopleofthebook.org/PofB-PDF/PofBbrStrat.pdf
[8] John Hultvall, Mission and Revolution in Central Asia, Preface by the
Author 1981, hlm. 7. Tulisan ini boleh dimuat
turundi http://www.missionskyrkan.se/Svenska-Missionskyrkan/Aktuellt/Material/Mission-and-Revolution-in-Central-Asia-by-John-Hultvall/
Author 1981, hlm. 7. Tulisan ini boleh dimuat
turundi http://www.missionskyrkan.se/Svenska-Missionskyrkan/Aktuellt/Material/Mission-and-Revolution-in-Central-Asia-by-John-Hultvall/
[9] Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai perkara ini, sila baca
di http://www.christianindex.org/3313.article.print
di http://www.christianindex.org/3313.article.print
[10] Untuk membaca keseluruhan artikel
tersebut, sila akses kepada edisi online
di http://www.christianitytoday.com/ct/2011/february/soncrescent.html
tersebut, sila akses kepada edisi online
di http://www.christianitytoday.com/ct/2011/february/soncrescent.html
[11] Untuk kupasan asal artikel majalah Christianity Today, Februari 2011
bertajuk Muslims and the “Son of God”, sila baca
di http://membelaislam.wordpress.com/2011/04/21/kenapa-tidak-boleh-dibenarkan-pihak-gereja-mengguna-istilah-"allah"-untuk-tuhan-jesus-mereka/
bertajuk Muslims and the “Son of God”, sila baca
di http://membelaislam.wordpress.com/2011/04/21/kenapa-tidak-boleh-dibenarkan-pihak-gereja-mengguna-istilah-"allah"-untuk-tuhan-jesus-mereka/
No comments:
Post a Comment