Wednesday 22 January 2014

Mahathir dan dasar pandang ke TIMUR

Mahathir dan Dasar Pandang Ke Timur.

1. Tun M masa buat dasar ini semua orang terkejut. Beliau buat dasar yang orang lain tak pernah terfikir. Kebanyakan negara ketika itu menyanjung Barat.


2. APABILA sebut Dasar Pandang Ke Timur, atau terdengar orang lain menyebutnya, kita segera terbayang dua negara maju yang terletak di sebelah timur Malaysia iaitu Jepun dan Korea.

3. Sememangnya Dasar Pandang Ke Timur adalah untuk mengambil pengajaran, iktibar dan contoh teladan daripada dua negara tersebut khususnya dalam kemajuan ekonomi dan sikap rakyatnya.

4. Saya tak nak ulas mengenai dasar tu, banyak kita boleh baca dalam Internet ni. Tapi dah lebih 30 tahun dasar tu ada, saya nak ulas sikit pasal apa yang saya fikir pasal dasar ini disebaliknya.

5. Timur adalah arah dari mana matahari terbit. Dengan terbitnya matahari, sebahagian muka bumi akan disinari pancaran sinar suria sehingga menjadi terang benderang menjadi siang.

6. Terbitnya matahari bermakna bermulanya pengiraan hari baru bagi tempoh seminggu. Terbitnya matahari bermakna bermulanya masa (detik) untuk memulakan sesuatu kerja baru bagi hari tersebut, atau menyambung pekerjaan yang belum selesai kelmarin, atau untuk merancang jadual kerja pada hari esoknya.

7. Terbitnya matahari bermakna bermulanya pemendekan 24 jam usia kita yang masih tersisa. Terbitnya matahari bermakna bermulanya episod baru dalam perjalanan hidup kita untuk hari-hari seterusnya sebelum tamat tempoh. Terbitnya matahari bermakna bermulanya penyegaran tauhid dan keimanan kerana kita baru selesai solat subuh.

8. Terbitnya matahari bermakna bermulanya penyegaran darjah kesihatan tubuh badan kita setelah kita dapat merehatkan diri (rohani dan jasmani) hampir semalaman, dan kerana kita akan bersarapan sebelum mula menggunakan segala sisa tenaga yang tersimpan dalam lapisan otot-otot kita untuk kegunaan sepanjang hari tersebut.

9. Terbitnya matahari bermakna bermulanya proses fotosintesis oleh tumbuh-tumbuhan yang tidak pernah jemu-jemu memberi bekalan rezeki kepada kita (manusia) dan segala haiwan melata di muka bumi.

10. Terbitnya matahari bermakna bermulanya lebah melakukan tugas untuk memindah debunga antara satu pokok ke satu pokok yang lain. Terbitnya matahari bermakna bermulanya sang kambing meragut rumput hijau sambil memuntahkan baja kompos dari buntutnya untuk keperluan alami dan rezeki kepada tumbuh-tumbuhan dan cecacing.

11.Pokoknya, terbitnya matahari bermakna segala sesuatu memulakan tugas masing-masing untuk kesempurnaan sistem kehidupan di muka bumi.

12. Saya sangat merindukan matahari terbit ketika menyilaukan riak-riak air laut sehingga memperlihatkan keindahan alam yang sememangnya sangat indah khususnya pada waktu pagi, atau dengan kata lain apabila matahari pada ketinggian sepenggalah dari ufuk timur.

13. Dah lebih 30 tahun Tun Mahathir umum Dasar Pandang Ke Timur, malah setiap tahun memang menjadi kebiasaan Tun M akan turun ke Jepun menerima jemputan dari negara berkenaan.

14. Tun M sangat dihormati di Jepun dan Malaysia juga. Kalau tak percaya, tanya lah sesiapa yang pernah ke Jepun, mereka akan sebut Mahathir?( dalam pelat Jepun) bila kita sebut Malaysia. Malah mereka masih anggap Mahathir PM Malaysia.

Peringatan!!!.

No comments:

Post a Comment