Thursday 26 December 2013

Jadilah seperti mata lebah bukan mata lalat.





Salam Readers.
Tajuk ni saja nak remind pada semua readers yang ada peluang masa untuk baca.  nak kita terangkan sikit mengenai seekor lebah dan seekor lalat. Kat bawah ni cerita yang kami cuba reka sendiri walaupun tak best cuma nak bagi korang faham je apa yang kami cuba sampaikan. Semoga korang faham dan Allah beri kefahaman pada korang yang singgah baca ni. :)

Lebah : Weh lalat, jom follow aku ke Istana malam ni teman aku boleh, kat sana madu banyak lah. Boleh tak?
Lalat : Aku boleh je tak kisah pun aku ikut je, kau kan kawan aku :D.
Labah : Orite-orite thanks. :D

Tiba di perkarangan Istana banyak betul bunga-bunga yang fresh baru lepas kene siram dek sang pekebun. Rajin betul dorang ni sebab nak bunga-bunga tuh tak layu dan tak nak hilnag segarnya, almaklumlah Malaysia sekarang ni panasnya tak terkata, Allah saja yang tahu macam mana perasaan kita yang tengah pose ni kan.hehe :D. Dengan pantas si Lebah terus sergah bunga-bunga yang ada kat situ then bermula lah citcat si Lebah dan Lalat ni. . . .

Lalat : Weh Lebah, aku nak ke sana kejap ye ade benda yang menarik minat aku.
Lebah : Haa, kemana weh? Tunggu la aku done dengan madu kat sini dulu nanti kite gerak sama-sama lah.
Lalat : Tak boleh , kau tak boleh follow sebab tak sesuai dengan diri kau.
Lebah : Apa yang tak sesuai nye cer cite sikit
Lalat : Aku nak ke tempat orang buang sampah tu, nak ikut ke??
Lebah : Haa, tak bukan tempat aku. T_T

Masing-masing ikut haluan masing-masing. Nak cerita kat sini walaupun di tempat mahal di tempat yang gah macam Istana tu pun si Lalat nak cari benda kotor, nak jugak ke tempat pelupusan sampah. Macam si Lebah pulak, dia hanya mencari madu bunga yang molek je disebabkan lumrah dia sebagai Lebah hanya mengisi perutnya dengan benda yang manis dan baik.

Apa yang kami nak sampaikan melalui cerita Lebah dan Lalat ni ialah

Mari kita muhasabah diri kita masing jangan duk sibuk cari kesalahan orang jer, diri kita ni pun bukanlah maksum sempurna macam Nabi, kita ni semua manusia biasa lah, tak lari dari kesalahan pun. Banyakkan beristighfar pada Allah semoga kita diampunkan dosa kita semua yang lampau.amin. Jangan jadi mata lalat yang hanya mencari keburukan, jadi lah seperti mata lebah yang hanay tertumpu pada apa yang baik dan suci. Wassalam.
#riz

No comments:

Post a Comment