Saturday 21 December 2013

Wang kertas malaysia dari tahun 40an.


Dolar Malaya adalah mata wang tanah Jajahan dan negeri naungan British di Tanah Melayu dan Brunei hingga 1953. Ia diperkenalkan pada tahun 1939, menggantikan Dolar Selat di par, dengan 1 Dolar = dua siling empat pence sterling (60 Dolar = 7 paun).
Dolar Malaya telah diutarakan oleh Badan Pesuruhanjaya Mata wang Malaya, sewaktu zaman bermastautin Jepun Rancangan (1942-1945). Pada zaman ini, wang Kertas telah proposed ke dalam sen dan Dolar. Mata wang ini dilaraskan ke 1 Dolar = 1 Yen Jepun Rancangan, berbandingkan dengan suatu Bab Kadar Ukuran 01:02 bebek rasaya. Sewaktu bebek, mata wang bermastautin zaman Jepun Rancangan telah diumumkan tidak bernilai dan Dolar Malaya terdahulunya mendapatkan nilainya Berkaitan Dengan sterling.
Pada tahun 1952 Perbadanan tersebut telah dinamakan Badan Pesuruhanjaya Mata Wang Malaya dan British Borneo. Badan ini bermula mengusulkan nota bank pada tahun 1953. Sila lihat Dolar Malaya dan British Borneo.
!Ini adalah sebahagian dari wang kertas yang pernah di gunakan di malaysia..
Masih ada banyak lagi,tapi admin tak larat nak copy paste,sebahagian dari dari wang kertas ni pun admin tak pernah lihat ...
Admin tak berapa pandai sangat bab2 sejarah ni..kalau nak tahu lebih lanjut sila rujuk di sini: link
#riz

No comments:

Post a Comment